20. lokakuuta 2014

Syksy saa, Hollanti ja Unkari kutsuu!

Lukuvuosi 2014-2015 on pyörähtänyt jo vauhdilla käyntiin, ja niin myös kansainväliset työssäoppijamme ovat jo lähtökuopissa.

Loka- ja marraskuussa opiskelijat lähtevät harjoittamaan asiakaspalvelu- ja työtaitojaan Hollantiin Rotterdamiin sekä Unkariin Budapestiin.
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan tulevia uutisia uusista kokemuksista ja ehkä vähän kommelluksistakin! ;)

1. Rotterdam 21.10.2014

Lähdimme Hämeenlinnasta 5:25 bussilla kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa.
    Bussimatka meni melko nopeasti.
    Lentokone lähti 8:10 ja ehdimme siihen hyvin.
    Tämä oli ensimmäinen lentoni ikinä, mutta meni silti mukavasti.
    Olimme Rotterdamissa noin klo 12:00
    Kun saavuimme hotellille, emme päässeet heti sisään, koska hotellilla kävi väärinkäsitys.
    Mutta lopulta pääsimme sisään.
    Lähdimme kaupungille noin kello 3
    Kävimme syömässä jossain kebabpaikassa, ruoka siellä oli hyvää.
    Sen jälkeen lähdimme tutustumaan merimies-kirkon tiloihin, jotka olivat tilavat ja mukavantuntuiset.
    Sitten lähdimme kaupan kautta hotellille.

2. Rotterdam 22.10.2014

Heräsimme aamulla klo 7:30 ja klo 8:00 olimme hotellin aamupalalla. Aamupalan jälkeen tulimme vielä hakemaan tavaroita hotellihuoneesta ja klo 9:30 lähdimme kävelemään merimieskirkolle. Ostimme matkalla luonasruokaa. Merimieskirkolla suunnitelimme siivousmenetelmiä eri pinnoille. Pääsin siivomaan Timon kanssa kirkon Marimekko-huoneen katosta, lattiaan asti. Kun Marimekkohuone oli siivottu niin lähdimme syömään Lounasta. Lounaan jälkeen teimme vielä tunnin töitä ja sen jälkeen lähdimme kaupungille katsomaan kuutio- ja hevosenkengänmuotoista taloa.

Tänään kertyi askeleita 19 140 on kilometreinä 12 km ja 100 m

Nea

3. Kiva kuulla että teillä siellä hommat hoituu! Eikä hotelli-episodikaan enää mieltä paina. Mutta sellaista se on, reissussa aina sattuu ja tapahtuu! ;)

Millaiselta siellä muutoin näyttää, onko vielä suotuistat säät? Laittakaapa kuviakin tulemaan kun ennätätte.

Pakkasen (-6) keskeltä tervehtii Piia

4. Näkymiä Merimieskirkon kaupasta ja kahvilasta

Merimieskirkon edessä

Näkymiä Euromast-tornista

Nea siivoamassa lehtihuoneen hyllyjä

Vilma siivoaa Karkkipusseista remonttipölyn pois!

23.10.2014

Tänään töissä aloitin kuiva ja makeis hyllyjen pyyhinnällä, siinä samalla pyyhkäsin päällä olevia tuotteita. Seuraava työ oli lehtihuoneen siivousta, sen jälkeen oli vessan lattia ja seinien pesua.
    Työpäivän jälkeen kävelimme Euromast näköalatornille, siellä kävimme kavilassa ja sen jälkeen päästiin nauttiimaan hienosta maisemasta ja ottaa kuvia koko Rotterdamista. Lopuksi käytiin kaupassa ostamassa iltapalaa.

Askeleita tuli 20 140 ja on kilometreissä 12,5 kilsaa

Terkuin: Vilma ja Nea

5. 24.10.2014

Tänään töissä imuroimme koko kirjaston kirjat ja sen jälkeen moppasimme lattiat.
    Yksi kirkon työntekijä auttoi meitä ikkunoiden pesussa.
    Minä pesin vessat ja pyyhin pölyjä.

Töiden jälkeen kävimme EkoPlaza nimisessä kaupassa.
    Sitten kävimme syömässä ravintolassa.

Illalla meillä oli elokuvailta kirkolla.
    Katsoimme elokuvan nimeltä Äideistä Parhain.

6. lauantai 25.10

Oltiin kaupungilla ostoksilla ja käytiin illalla kaupassa ostamassa iltapalaa.
    Ostin kaupungilta tuliaisia.

Sunnuntai 26.10

Aamulla lähdettiin klo 9.30 kävelemään kirkolle ja siellä oli sunnuntaimessu. Kirkon jälkeen Hanna,Vilma,TIimo ja Nea lähti eläintarhaa bussilla.Näin elämäni ensimmäisen kerran Kirahvin ihan läheltä ja Tiikerin joka rupesi leikkimään pahvilaatikolla. Eläintarhasta tultiin myös bussilla pois.Iltapala ostettiin kaupasta. Kelloja täällä käännettiin viime yönä samallalailla kun Suomessa.

t:Nea

7. 27.10.2014

Tänään oli pitkä työpäivä,vesiimuri tuli 13.30 ruokailun jälkeen aloitettiin työt. Pesimme yläkerta kokonaan ja sieltä alakertaan, oli tosi pitkä päivä mutta jaksoimme tosi hyvin tähän asti. Käveltiin 12 km ipad on täynä kuvia mutta ei saatu siirrettyy niitä,on teknisiä ongelmia sen kanssa.

vilma

8. Takana yhdeksän tunnin työpäivä lattioiden peruspesua. Merimieskirkko vuokrasi meille lattianhoitokoneen ja vesi-imurin. Saimme koneet puolitoista tuntia myöhässä sovitusta ajasta, koneessaa ei ollut johtoa (olisi pitänyt erikseen vuokrata!) ja saatu vesi-imuri osoittautui tavalliseksi pölyimuriksi. Emäntäkoulussa oppimallani systeemillä saimme kuitenkin homman hoitumaan, likavesi vedettiin keskelle lattiiaa yhteen kasaan ja siitä sitä kipattiin rikkalapiolla sankoon.
    Tämä porukka on vielä kehumatta! Uskomatonta, miten opiskelijat sietivät poikkeusta poikkeuksen päälle, työ oli rankkaa ja yhteistyön piti olla saumatonta. Ja kaikki sujui hyvässä hengessä ja huumoria löytyi koko päivälle. Kerta kaikkisen upea porukka meillä on matkassa!

Tämän kirjasi Arja

9. Hups, korjaan vielä edellistä. Siivouskoneet vuokrattiin siivouskoneiden vuokrausfirmalta, merimieskirkko maksoi vuokran. Yhdessä kirkon väen kanssa kummasteltiin firman näkemystä ja hollantia osaava keittäjä piti pyytää tulkiksi selkkausta selvittämään.

10. Terveisiä KOPUN porukalta! Oli hienoa lukea teidän kokemuksista, Olette tehneet monipuolisia töitä, kiva kuulla mitä kaikkea olette saaneet tehdä ja nähdä. Harmi kun ette ole saaneet kuvia tänne.... :) Terveisiä harmaasta sateisesta mutta hurjan lämpöisestä Hämeenlinnasta! Kopulaiset

11. Tiistai 28.10.2014

Tänään töissä jatkoimme reippaasti lattioiden pesua ja saimme ajoissa urakan suoritettua. Söimme kalasoppaa ja töiden jälkeen seikkailimme ratikalla erasmus sillalle ja "manhattanille". Saimme upeita kuvia auringon laskusta ja hulppeista taloista mm. sytkäritalosta. Lämmintä oli n. 15 astetta ja huomiseksi luvattu sadetta. Kotimatkalla poikkesimme kauppaan ostamaan iltapalat ja kuuden aikaan pääsimme huilimaan hotellille. Hyvin on mennyt ja paljon on kävelty. Kuvia tulee, kun tulee...

Hanna

12. keskiviikko 29.10.2014

Tänään aamupalla maistettiin omanenahilloa joka maistui ihan hevosten melassisiirapilta.Tänään merimieskirkolla pesin kahvilan ikkunat sisältä ja siitä jatkettiin käytävää pitkin eteiseen. Ja poistin imurista tukoksen, sen oli aiheuttanut paperin pala. Kaivoin tukoksen imurista pois haarukalla ja veitsellä. Sen jälkeen lähdin tekemään Anne-Maijan kanssa öljysin salin laatikoita. työpäivän jälkeen lähdimme katsomaan vanhaa Hollantia! ja sieltä tultiin pois metrolla ja ratikalla. käytiin viemässä eväät merimieskirkolle ja sen jälkeen käytiin kaupassa ostamassa iltapalaa.

Askeileita tuli tasan 20 000 ja on kilometreissä 13 km.

Nea

Aamulla aloitin pölyjen pyyhinnällä, ja siitä jatkoin vanhan takanreunan pyyhkimisellä.
    Sen jälkeen imuroin molemmat eteiset, ja jatkoin ikkunan pesulla.

Vilma

13. 30.10.

Menimme töihin kahdeksaksi, ja pääsimme jo kahdentoista jälkeen.
    Töiden jälkeen kävimme kahvilla.
    Sitten menimme merimuseoon.
    Nyt olemme hotellilla pelaamassa biljardia.

14. Arja jatkaa....
    Tänään olemme saaneet perussiivoukset tehtyä ja koska maanataina teimme vuokrakoneen kanssa yhdeksän tunnin päivän, otimme itsellemme vapaata iltapäiväksi. Huomenna teemme taloon ylläpitosiivouksen, olen laatinut siivousohjeet ja kokeilemme niitä. Jos ohjeet pelittävät, pääsemme laminoimaan työkortit sekä muut siivousohjeet ja saamme siivouskansion valmiiksi.
    Tänään tapasin Lontoon merimieskirkon johtajan ja hän kutsui meidät seuraavaksi Lontooseen samoihin hommiin. Piia, miten olis ;)

Aika on mennyt nopeasti. Tehtävät merimieskirkolla ovat erilaisia kuin tavallisesti. Olemme tehneet linoleumlattioille käyttöönottopesut, Nea pääsi öljyämään vanhoja tiikkisiä seiniä ja huonekaluja, tänään Vilman kanssa poistimme kastemaljasta kalkkisaostumia. Hanna sanoo oppineensa siivouksesta paljon. Ja minä olen joutunut ottamaan selvää monista asioista, esim eilen selvitin Google-kääntäjän avulla hollannin kielestä suomeksi siivousaineiden käyttöturvatiedotteita.

Ensi viikolla suunnitelmissa on Perttulan perinteisen piparitaikinan tekoa merimieskirkon joulumyyjäisiin ja "siivouskoulun" pitoa talon väelle. Opiskelijat ovat lupautuneet apuopettajksi.

Aika on mennyt siivilla ja mielenkiintoista on ollut. Mutta jos ihan rehellinen olen, väsymys alkaa vaivata jalkoja ja mieltä - olemme jalkeilla ja menossa kellonympäri.

15. 31.10.2014

Tänään työpaikalla teimme ylläpitosiivousta, ja kokeilimme miten se menee. Työpäivän jälkeen lähdimme hetkeksi kaupungille ja sieltä tunnin turisti risteilylle, sen jälkeen lähdimme kauppaan ja sieltä ratikalla takaisin hotelliin.

Vilma

16. 1.11.2014

Tänään meillä oli odotettu vapaapäivä, jolloin nukuimme pitkään ja söimme rauhassa hotellin aamiaisen. Aamiaisella on ollut yleensä hyvin rauhallista, kun olemme käyneet siellä seitsemältä. Tänään väkeä oli pilvin pimein.

Puolilta päivin lähdimme Tarun kanssa Delftin kaupunkiin junalla. Kaupunki oli aivan ihana. Pieniä kahviloita, kanavia, tori ja suloisia kauppoja. Vierailimme Prinsenhofin museossa ja kahdessa kirkossa (Oude ja Nieuwe Kerk). Uuden kirkon alle oli haudattu kuninkaallisia. Ostimme tuliasia (tulppaanien sipuleita, joulukoristeita, juustoja) ja söimme hyvin. Rottiksen hotelliin palailimme seitsemän aikaan. Oli mukava päivä.

Hanna

17. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=625761394202020&l=d28eeb8bec

Moi!

Tässä näitä kuvia.

18. Sunnuntai 2.11

Nukkuttin pitkään ja sää oli auroikoinen. Käyttiin kaupungilla ostoksilla ja syömässä. Illalla käytiin Tarun luona syömässä Iltapala salaattia.

Maanantai 3.11

Tänään töissä siivottiin keittiö ja suuniteltiin huomi´sta siivouskoulua. Illalla mennään katsomaan Terra Brazil-tanssieistystä Luxor-taeatteriin ja tänään ulkona satainen keli.

19. 4.11.

Tänään me opetimme merimieskirkon väkeä siivoamaan, pidimme siivouskoulua, kirkon väki sai siivous-suunnitelman ja siivouskansion.

Opetimme heille mm. miten siivouspyyhettä käsitellään.
    Ja miten likavesi siepataan rikkalapiolla.

Päivän päätteeksi yritimme tehdä piparkakkutaikinan, mutta sopivaa siirappia ei löytynyt tukusta, eikä lähikaupoista.
    Paikallinen siirappi oli läpinäkyvää, ja maistui liimalta.

Saimme vielä suklaalevyt kovan työjakson kunniaksi.

Töitten jälkeen kävimme syömässä ravintolassa.

Tulimme ajoissa hotellille pakkaamaan, koska huomenna on aikainen herätys.
    Aamupala on huomenna 6:30 ja juna lähtee 7:24

Timo

Reissun kohokohtia ovat olleet opiskelijoiden mielestä; shoppailut, ravintolassa syömiset, biljardin peluu, Euromast-näköalatorni, Erasmus-silta, satamaristeily, brasilialainen tanssiesitys, Delftin kaupunki, kirkot, kuutiotalot, ratikalla kulkeminen ja työt.

Ja opettajien mielestä; että opiskelijoilla oli hyvä henki ja asenne työhön.

Matka on ollut pitkä ja väsymys painaa jo jokaista, mutta silti olemme tyytyväisiä koko reissuun.
    Kelit ovat olleet pääasiassa lämpimiä, muutama sateinen päivä on ollut. Parhaimmillaan Delftissä oli 18 astetta, jolloin pärjäsi jopa t-paidalla.

Merimieskirkolla olivat upeat tilat, ja mukava henkilökunta.
    Tilat olivat juuri remontoidut ja kirkonväki oli muuttanut sinne syyskuussa.
    Siivosimme rakennuspölyjä kaikilta pinnoilta, ja teimme lattioille käyttöönotto-siivouksia.

Kirjasi Timo

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.